به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آستان مقدس اشرفیه، حجتالاسلام مسعود عالی در سخنرانی دهه کرامت در حسینیه حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف(ع) با بیان اینکه دهه کرامت؛ فرصتی برای ارتقاء ظرفیت معنوی و گسترش فرهنگ اهلبیت (ع) ضمن اشاره به مناسبتهای پربرکت این دهه، اظهار کرد: دهه کرامت فرصت مغتنمی برای تبیین معارف اهلبیت علیهمالسلام و ارتقای ظرفیت معنوی انسانهاست. وی با بیان اینکه “فیض و لطف الهی بینهایت است”، گفت: آنچه در دریافت این فیض تأثیرگذار است، ظرفیت ما انسانهاست، نه محدودیت از جانب پروردگار.
وی با بیان اینکه از طرف خداوند متعال، علم، رحمت، حکمت و رزق بینهایت آماده است، گفت: این ما هستیم که با ظرف وجودیمان تعیین میکنیم چقدر از این نعمت بهرهمند شویم. اگر انسانها همه ظرف وجودی پیامبر (ص) را داشتند، خداوند به همه همان مقدار عطا میکرد.
استاد حوزه و دانشگاه دهه کرامت را یادآور جایگاه فرزندان امام کاظم (ع) دانست و بیان کرد: اول ذیالقعده میلاد حضرت معصومه سلاماللهعلیها، یازدهم ذیالقعده میلاد با سعادت امام رضا علیهالسلام، و در پایان این ماه، شهادت امام جواد علیهالسلام قرار دارد؛ بنابراین میتوان گفت این ماه، ماه فرزندان حضرت موسی بن جعفر علیهمالسلام است.
حجتالاسلام عالی با اشاره به نقلهایی درباره زیارت مخصوص امام رضا (ع) در ۲۳ یا ۲۵ ذیالقعده افزود: هرچند نقل معروف شهادت امام رضا علیهالسلام مربوط به آخر صفر است، اما نقل ضعیفی نیز وجود دارد که شهادت ایشان را در همین ماه میداند. به همین دلیل، در این ایام زیارت مخصوص امام رضا (ع) توصیه شده است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به احیای رسالت امام رضا(ع) توسط امامزادگان تصریح کرد: امثال حضرت معصومه (س)، حضرت احمد بن موسی شاهچراغ، حضرت سید جلالالدین اشرف، و دیگر امامزادگان بزرگ، در ایران حضور یافتند و با ایفای نقش فرهنگی و اعتقادی، رسالت امام رضا علیهالسلام را در سراسر ایران گسترش دادند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت ما تعیینکننده بهرهمندی از فیض الهی است، افزود: در قرآن آمده است ‘أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَهٌ بِقَدَرِهَا’؛ یعنی خداوند باران نازل میکند اما هر ظرفی به اندازه خودش بهره میبرد. این ما هستیم که باید ظرفیتمان را گسترش دهیم.
به گفته حجتالاسلام عالی، هرچه انسان از منیت و خودبینی فاصله بگیرد و دیگران را نیز در دعا و توجه قرار دهد، این نشاندهنده ظرف بزرگتر اوست. خداوند هیچ بخل و محدودیتی در رحمت ندارد.
وی دعا برای دیگران را نشانه بلوغ معنوی دانست و گفت: در قرآن، ۶۷ بار واژه ‘ربّنا’ تکرار شده تا به ما یاد دهد دعاهایمان جمعی باشد، نه فردی. حتی اگر تنها هستیم، باید برای همگان دعا کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه با ذکر نمونهای از سیره تربیتی امام کاظم علیهالسلام، داستان عبدالله بن جندب را نقل کرد و گفت: او در روز عرفه در حال دعا بود، ولی پس از دعا گفت که حتی یک جمله برای خودش دعا نکرده است، زیرا از امام کاظم (ع) شنیده بود که اگر برای دیگران دعا کنیم، خداوند صد هزار برابر آن را به خود ما عطا میکند. این یعنی اهلبیت چگونه شاگردان خود را تربیت میکردند.
حجتالاسلام عالی با اشاره با ذکر مطلبی از علامه حسنزاده آملی تصریح کرد: خدا رحمت کند علامه حسنزاده آملی را؛ میفرمودند: من یک کتاب نوشته بودم که هنوز چاپ نکرده بودم، فقط دستنویسش بود. بردم پیش استادم، علامه طباطبایی، گفتم: حاجآقا، اگر میشود این کتاب را یک نگاهی بیندازید، مطالعه کنید، اگر اشکالی، ایرادی چیزی دارد، قبل از اینکه چاپ کنم، به من بگویید. علامه طباطبایی فرمودند مانعی ندارد، سه چهار روز بعد بیا این کتاب را از من بگیر. سه چهار روز بعد خدمتشان رسیدم، گفتم: آقا مطالعه فرمودید؟ فرمودند: بله. گفتم: اشکالی، ایرادی چیزی داشت؟ گفت: همهاش خوب بود، فقط یک اشکال داشت. گفتم: بله؟ گفت: توی مقدمهاش نوشته بودی: “خدایا من را به راه راست هدایت کن.” چرا در رحمت خدا بخل ورزیدی؟ خب میگفتی: “خدایا ما را به راه راست هدایت کن.” این نشان میدهد که هنوز فقط خودت را میبینی؛ این نشان میدهد که تکخوری. عیبش فقط همین بود.
وی با بیانم اینکه توجه به خدا باعث یه سعادت رسیدن انسان در دنیا و آخرت میشود، بیان کرد: هر چه انسان بزرگتر میشود، دیگران را هم میبیند. خدا هم بیشتر او را میبیند. تو اگر جوان دیگری را ببینی، برای او کار کنی، خدا جوان خودت را میبیند. تو اگر برای خانوادههای دیگر قدمی برداری، خدا خانواده خودت را میبیند.
استاد حوزه و دانشگاه به حدیث معروف من کان فی حاجه اخیه المؤمن، کان الله فی حاجته اشاره کرد و گفت: شما توی باغها دیدهاید، این جویها و کانالهایی که آب را پای درختها میبرند، این واسطههای فیض، اول خودشان آب میخورند. اگر تو واسطه خیری باشی، اول خودت بهرهمند میشوی.
حجتالاسلام عالی در ادامه خاطرهای از یکی از استادان بزرگوار خود – که از مبارزان پیش از انقلاب و از یاران شهید آیتالله سعیدی بود – نقل کرد و فرمود: ایشان میگفت: هر وقت مشرف میشوم به مشهد یا قم، اگر رفیقی از من بخواهد که سلام او را به امام رضا یا حضرت معصومه برسانم، همین که دم در حرم میگویم فلانی سلام رساند، حالم دگرگون میشود. اول نمیفهمیدم چرا، اما بعداً فهمیدم که در آداب اسلامی، اگر کسی واسطه شود برای رساندن سلام، جواب سلام اول به واسطه داده میشود. وقتی میگویید “فلانی سلام رساند”، حضرت میفرمایند: “علیک و علیهالسلام”؛ اول به تو، بعد به او. تو واسطه باش، اول بهرهاش برای خودت است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به صله رحم در دین مبین اسلام گفت: صلهرحم فقط دید و بازدید نیست. این است که اگر فامیلت مشکلی دارد، گرهای دارد، بتوانی کارش را راه بیندازی، راه بینداز. صلهرحم یعنی گره باز کردن از همدیگر. نه اینکه برادر پولداری برود سه روز در خانه برادر فقیرش مهمان شود، کلی خرج روی دستش بگذارد و بعد بگوید صلهرحم کردم!
به گفته استاد حوزه و دانشگاه، در دین ما توصیه شده اگر مؤمنی مریض شد، به او سر بزن. اگر از دنیا رفت، تشییعش کن. ببین خانوادهاش چطور دارند زندگی میکنند. اینها نشان میدهد که نباید فقط خودت را ببینی. اگر کسی دیگران را هم دید، این نشانه بزرگی ظرف وجودش است.حجتالاسلام عالی سپس به نقل حکایتی از آیتالله آخوند خراسانی پرداخت و بیان کرد: حدود ۱۱۰ سال پیش، نیمهشب در خانه آیتالله آخوند خراسانی، مرجع بزرگ شیعه را زدند. پیرمرد آمد بیرون، دید طلبهای مضطرب است. گفت: حاجآقا، خانمم موقع وضع حمل است. خدمتکار خانهتان آدرس قابله را دارد. اگر میشود، او را بفرستید تا قابله را بیاورد. آیتالله فرمود: خدمتکار خواب است، اما من خودم آدرس دارم، خودم میآیم. لباس پوشید، فانوس برداشت، با طلبه رفت، قابله را آوردند. طلبه گفت: حاجآقا، شما بفرمایید، فرمود: نه، میمانم. مثل اینکه دختر خودم است. همانجا دو سه ساعت ماند تا بچه به دنیا آمد. بعد او را در آغوش گرفت، تبریک گفت، پاکت هدیه داد و رفت. مرجع تقلید، نصف شب، خودش پای کار میرود. اینها بزرگان دین ما هستند.
وی با بیان اینکه ائمه ظرف وجودشان بزرگ است. خدا چیزهای ناب را به کسانی میدهد که ظرفیت دارند، تصریح کرد: در ادارات امروز، طرف کاری میتواند بکند اما میگوید برو فردا بیا. پنج دقیقه کار را راه بینداز. امیرالمؤمنین علیهالسلام در گرمای کوفه، خودش میآمد بیرون دارالعماره مینشست تا کسی معطل نگهبان و واسطه نشود. شیعه امیرالمؤمنین باید اینطور باشد. دین میخواهد ما را اجتماعی بار بیاورد.
استاد حوزه و دانشگاه با تآکید بر اینکه جبهه حق و باطل باید در بین نسل جدید شناسایی شوند، بیان کرد: از این هم بالاتر داریم، یعنی فقط نباید جامعه خودت را ببینی، بلکه باید جبهه حق را ببینی. جامعه یعنی مردم کشور خودت. اما جبهه حق همه کسانی هستند که در طول تاریخ و عرض زمین، دنبال حق و عدالتاند. دین به مرزهای جغرافیایی توصیه نکرده، بلکه مرز ایمان و کفر، مرز حق و باطل را مطرح کرده است. هر کس در جبهه حق باشد، در زمره اهل آن است.
حجتالاسلام عالی به حدیثی از امام رضا علیهالسلام اشاره کرد و افزود: اگر کسی هنگام آب خوردن یا هر لحظهای یاد امام حسین علیهالسلام بیفتد و بگوید ایکاش با تو بودم، امام رضا فرموده مثل کسی است که در کربلا شهید شده است. نیت قلبی هم حساب است.
وی با اشاره به ویژگیهای شخصیتی و دینی شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: «او نمونه کامل یک انسان جبههای و جهانوطن بود. بیش از ۳۰ سال نخوابیده بود. در نامهاش به دخترش نوشته بود: “چشمم را پر نمک میکنم که از خواب غفلت نروم، مبادا آن دخترک در سوریه سر بریده شود.” او همه را دختر خودش میدید، یکی از رفقایش میگفت: جلسه داشتیم، خستگی از چهرهاش میبارید. گفت: کمرم درد میکند، فقط بگذارید دراز بکشم. اما در جلسه بود، نظر میداد. با همه وجود آمده بود پای جبهه.»
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز هم باید جبهه حق را بشناسیم و هر چه در توان داریم برای آن خرج کنیم، گفت: با قلم، بیان، مال، جان؛ هرچه که هست. درود خدا بر کسانی که نه فقط جامعه، بلکه کل جبهه حق را میبینند.