header icons حجت‌الاسلام عالی: سیدجلال‌الدین (ع) مکمل کار امام زمانش (امام رضا علیه السلام) بود

singleblogimage
کد خبر: 5717 / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - 14:13 / چاپ خبر

حجت‌الاسلام عالی از سلطان سیدجلال الدین اشرف علیه السلام به عنوان فرزند بلافصل حضرت موسی بن جعفر (ع) یاد کرد و گفت: ایشان یکی از معدود امام‌زادگان بلافصل در ایران است که سند و شجره‌نامه‌ای معتبر دارد و فرزند کوچک امام موسی کاظم(ع) بوده و تحت تربیت امام رضا(ع) قرار گرفت. این امام‌زاده بزرگ، در حدود ۲۱ سالگی و سه سال پس از شهادت امام رضا(ع) وارد ایران شد و در راه تکمیل حرکت فرهنگی امام رضا(ع) نقش‌آفرینی کرد.

به گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس اشرفیه؛ حجت‌الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم گرامیداشت شب دوم دهه کرامت در حسینیه اعظم حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف علیه السلام با تأکید بر لزوم حفظ حرمت مقدسات، احترام به محترمات الهی را از ویژگی‌های اساسی یک مؤمن دانست و گفت: «یکی از خصوصیاتی که مؤمن باید داشته باشد، رعایت ادب و احترام نسبت به امور مقدسی است که نزد خداوند متعال حرمت دارند.»

وی با بیان اینکه برخی امور به واسطه ارتباط خاص با خداوند قداست یافته‌اند، افزود: «همه مخلوقات ارتباطی با خدا دارند، اما برخی اشیاء، اماکن و افراد به دلیل رابطه ویژه‌شان با پروردگار، رنگی از قداست الهی گرفته‌اند؛ مانند انبیای الهی، اولیای الهی، کتاب خدا و خانه‌های خدا.»

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به احکام ویژه‌ای که در اسلام برای این مقدسات آمده، اظهار داشت: «به‌عنوان مثال قرآن را بدون وضو نمی‌توان لمس کرد، یا اگر قرآن در جایی نجس بیفتد، واجب است فوراً آن را تطهیر کنیم. همین‌طور مساجد دارای حریم ویژه‌ای هستند که حتی ورود افراد جنب یا بانوان در ایام عذر شرعی به آن‌ها جایز نیست.»

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت حفظ احترام مکان‌های مقدس، افزود: «خداوند در قرآن، خطاب به حضرت موسی در کوه طور می‌فرماید: فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى؛ یعنی کفش‌هایت را بیرون کن که وارد سرزمین مقدس شده‌ای.»

وی به روایت معتبری از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: «هیچ مکانی مسجد نمی‌شود، مگر آنکه قطره خونی از شهید در آن ریخته شده باشد. این‌گونه نیست که هر زمینی شایستگی مسجد شدن داشته باشد.»

حجت‌الاسلام عالی همچنین با اشاره به تجربه زائران حرم‌های اهل‌بیت (ع) تصریح کرد: «هنگامی که وارد حرم امام رضا علیه‌السلام یا سیدالشهدا علیه‌السلام می‌شویم، احساس خاصی از آرامش و سبکی داریم که نشان از قداست این اماکن دارد. بر اساس روایات، محل دفن معصومین پاک‌ترین نقطه زمین است؛ جایی که نه معصیتی در آن صورت گرفته و نه ظلمی حتی به حیوانی وارد شده است.»

وی در ادامه به حکایتی از مرحوم ملا محمد صادق تخت فولادی پرداخت و گفت: «ایشان هنگام انتخاب محل دفن، در قبری خوابید و گفت اینجا جای من نیست. سپس قبر دیگری را انتخاب کرد و گفت اینجا محل دفن من است. این افراد خاک پای اهل‌بیت‌اند، چه برسد به خود اهل‌بیت.»

او با ذکر خاطره‌ای از مرحوم مقدس اردبیلی افزود: «وقتی وارد کربلا می‌شد، حتی قبل از ورود به حرم، کفش‌های خود را درمی‌آورد و شب‌هایی که در کربلا می‌ماند، نمی‌خوابید و می‌گفت در این سرزمین نمی‌توانم بخوابم.»

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: «مکان‌ها تفاوت دارند. برخی زمین‌ها مرحوم و مورد رحمت، و برخی دیگر ملعون هستند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام هنگام بازگشت از صفین، از نماز خواندن در مکانی خاص خودداری کرد چون هیچ پیامبر یا وصی‌ای آنجا نماز نخوانده بودند.»

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به موارد ذکر شده در قرآن، گفت: «در سوره بقره آمده که صندوقی که مادر حضرت موسی او را در آن قرار داد و به نیل انداخت، بعدها نزد بنی‌اسرائیل به عنوان تابوت مقدس نگه‌داری می‌شد؛ چراکه آثاری از آرامش الهی در آن وجود داشت. همچنین در سوره یوسف آمده است که پیراهن یوسف باعث شفا و بینایی حضرت یعقوب شد.»

حجت‌الاسلام عالی به نقل از مرحوم آیت‌الله سید شرف‌الدین اشاره کرد که در دیداری با ملک عبدالعزیز، پادشاه عربستان، به او قرآن نفیسی با جلد چرمی هدیه داد و در پاسخ به اینکه آیا بوسیدن چرم شرک نیست، گفت: «ما هم هر چوب و فلزی را نمی‌بوسیم، بلکه آن‌هایی را می‌بوسیم که متصل به حرم ولی خداست.»

وی تأکید کرد که «در قرآن، امور مقدس متعددی نام برده شده‌اند که حفظ حرمت آن‌ها از لوازم ایمان است و مؤمن باید نسبت به این محترمات الهی ادب و احترام ویژه‌ای داشته باشد.»

حجت‌الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه و دانشگاه، در سخنرانی خود با تأکید بر جایگاه والای اهل‌بیت(ع) و ضرورت ادب و احترام نسبت به آن‌ها، گفت: «انبیا و اولیای الهی و در رأس آن‌ها چهارده معصوم، انسان‌هایی مقدس‌اند و خود خداوند در قرآن، بالاترین حد احترام را نسبت به پیامبر اسلام(ص) رعایت کرده است؛ به‌گونه‌ای که در هیچ جای قرآن، خدا پیامبر را با نام کوچک خطاب نکرده است.»

وی ادامه داد: «در قرآن می‌بینیم که خطاب خداوند به سایر پیامبران مانند “یا نوح”، “یا موسی” و… است، اما در مورد پیامبر اکرم(ص)، تنها می‌گوید “یا أیها النبی” و “یا أیها الرسول”. این نشان از عظمت و جایگاه ویژه رسول خدا نزد خداوند دارد. ما نیز باید در مقام ذکر نام پیامبر و اهل‌بیت(ع)، کمال ادب را رعایت کنیم. حتی گذاشتن صاد یا عین به‌جای ذکر کامل صلوات یا سلام، در روایات نکوهیده شده است.»

حجت‌الاسلام عالی با بیان روایتی از ادب حر بن یزید ریاحی نسبت به حضرت زهرا(س) اظهار کرد: «حر با یک جمله مؤدبانه نسبت به مادر امام حسین(ع) از قعر جهنم به اوج بهشت رسید. این نشان می‌دهد که ادب نسبت به اهل‌بیت(ع)، می‌تواند سرنوشت انسان را دگرگون کند.»

وی با اشاره به جایگاه والای امام‌زادگان، افزود: «فرزندان اهل‌بیت(ع) محترم‌اند، حتی اگر از جانب مادر به آن‌ها منتسب باشند. پیامبر فرمودند: هر کس یکی از فرزندانم را اکرام کند، مرا اکرام کرده است. در روایت آمده است که در قیامت، پیامبر کسانی را که به فرزندان او خدمتی کرده‌اند، در همسایگی خود در بهشت جای می‌دهد.»

این استاد حوزه با اشاره به نقش مهم هجرت امام‌زادگان به ایران گفت: «بیش از ۸۰۰۰ امام‌زاده در ایران داریم که بسیاری از آن‌ها به دلیل ظلم بنی‌عباس یا در پی هجرت امام رضا(ع) به ایران آمدند. دو منطقه گیلان (دیلمان) و طبرستان از اصلی‌ترین مراکز پناه اهل‌بیت(ع) بودند.»

وی افزود: «پس از هجرت امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری، دو کاروان مهم از خاندان اهل‌بیت(ع) به ایران آمدند: یکی کاروان حضرت معصومه(س) که در سال ۲۰۱ هجری وارد ایران شد و دیگری کاروان حضرت احمد بن موسی(ع)، مشهور به شاهچراغ. این امام‌زادگان هرکدام چراغی برای هدایت شیعیان برافروختند و باعث گسترش تشیع در ایران شدند.»

حجت‌الاسلام عالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه امام‌زاده سید جلال‌الدین اشرف گفت: «ایشان یکی از معدود امام‌زادگان بلافصل در ایران است که سند و شجره‌نامه‌ای معتبر دارد. فرزند کوچک امام موسی کاظم(ع) بوده و تحت تربیت امام رضا(ع) قرار گرفت. این امام‌زاده بزرگ، در حدود ۲۱ سالگی و سه سال پس از شهادت امام رضا(ع) وارد ایران شد و در راه تکمیل حرکت فرهنگی امام رضا(ع) نقش‌آفرینی کرد.»

وی ادامه داد: «سید جلال‌الدین اشرف فردی عالم، باتقوا، زاهد و شجاع بود که حتی حکومت محلی تشکیل داد و در نهایت در راه مجاهدت به شهادت رسید. به‌حق شایسته است حرم ایشان به‌عنوان چهارمین یا پنجمین حرم اهل‌بیت در ایران شناخته شود.»

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه «ارزش هر شیعه به این است که چقدر بار از دوش امام زمانش بردارد»، گفت: «همان‌گونه که حضرت عباس(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت مسلم(ع) در کنار امام زمان خود ایستادند، امروز نیز شیعه باید بداند امام زمانش از او چه می‌خواهد.»

وی با نقل سخنی از شهید آوینی، خاطرنشان کرد: «عجب از کسانی که برای امامان گذشته سینه می‌زنند، اما برای امام زمان‌شان کاری نمی‌کنند. مهم‌ترین وظیفه ما زمینه‌سازی برای ظهور امام عصر(عج) است. حضرت در زمان غیبت، هدایت و مدیریت امت را از طریق زعمای شیعه انجام می‌دهند و شیعیان باید در مسیر ریل‌گذاری‌شده توسط این رهبران حرکت کنند.»

حجت‌الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به نقش راهبردی ولایت فقیه در دوران معاصر و جایگاه ایران در منظومه آخرالزمانی تشیع، اظهار داشت: «طبق روایات معتبر، آخرین مرحله پیش از ظهور امام زمان(عج) زمانی است که شیعه به قدرت اجتماعی می‌رسد و پرچم حکومت الهی را در جهان برافراشته می‌کند؛ این پرچم از مشرق زمین، یعنی ایران، بلند خواهد شد.»

وی در بخشی از سخنرانی خود، با اشاره به یکی از وقایع مهم تاریخ تشیع گفت: «در زمان میرزای شیرازی، با انعقاد قرارداد ننگین رژی که انحصار توتون و تنباکو را به یک کمپانی انگلیسی واگذار می‌کرد، نبض اقتصادی کشور در اختیار بیگانگان قرار گرفت؛ چراکه در آن دوران، ایران هنوز نفت استخراج نمی‌کرد و دخانیات از منابع اصلی اقتصادی کشور به شمار می‌رفت.»

عالی با اشاره به نقش شاگرد برجسته میرزای شیرازی، افزود: «آیت‌الله سید محمد فشارکی که دومین شخصیت برجسته در حلقه شاگردان میرزای شیرازی بود، با جسارت به استاد خود عرض کرد که چرا در برابر این قرارداد و تاراج اقتصادی ایران سکوت می‌کنید؟ چرا تعلل می‌کنید؟»

این استاد حوزه با بیان روایت مستند تاریخی گفت: «مرحوم میرزای شیرازی به او پاسخ داد که خودم بسیار نگرانم و برای رفع این بلا به امام زمان(عج) متوسل شده‌ام. ایشان نقل می‌کند که آن روز صبح به سرداب مقدس سامرا مشرف شدم و پس از تضرع، حضرت حجت(عج) به من فرمودند: نوشتم و فرستادم. همان روز، حکم معروف میرزای شیرازی مبنی بر اینکه استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان(عج) است، صادر شد. این حکم موجی از بیداری و خیزش مردمی ایجاد کرد، تا جایی که حتی در دربار ناصرالدین‌شاه قلیان‌ها را شکستند و آن کمپانی انگلیسی مجبور به فسخ قرارداد شد.»

وی افزود: «این ماجرا را همه شنیده‌ایم، اما پشت پرده آن را کمتر کسی می‌داند؛ اینکه چه کسی این حکم را دیکته کرد. این نشان می‌دهد زعمای شیعه در هر عصر و دوره‌ای، مرحله به مرحله و پله به پله، جامعه را برای ظهور آماده می‌کنند. امروز هم در مرحله آخر هستیم؛ مرحله‌ای که شیعه قدرت اجتماعی پیدا کرده و حکومت تشکیل داده است.»

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به روایتی معتبر از کتاب غیبت نعمانی گفت: «امام باقر(ع) می‌فرماید: گویی قومی از مشرق زمین قیام می‌کنند و پرچمی را بلند می‌کنند که در راه اعتلای آن افراد زیادی به شهادت می‌رسند. شهید یعنی کشته‌شده در راه حق. سپس حضرت می‌فرمایند: این پرچم را به دست کسی نمی‌دهند، مگر به صاحب‌الامر (عج). این یعنی این حکومت مقدمه‌ای برای تحویل پرچم به امام زمان(عج) است.»

وی ادامه داد: «امیدواریم آن پرچمی که امام باقر(ع) به آن اشاره کرده‌اند، همین پرچمی باشد که ۴۶ سال پیش در ایران بلند شد و بهترین‌های این امت جان خود را فدای آن کردند. ما در خانواده‌های شهدا دیده‌ایم که فرزندان شهید ویژگی‌های متفاوتی نسبت به دیگران داشته‌اند؛ این شهدا گلچین شده بودند.»

حجت‌الاسلام عالی با تأکید بر تفاوت ولایت فردی و ولایت اجتماعی تصریح کرد: «در طول تاریخ، شیعیان ولایت فردی داشتند؛ یعنی هر فردی محبت اهل‌بیت(ع) را در دل داشت، اما در جامعه، سرپرست و ولی سیاسی و اجتماعی، فاسق و فاجر بود. ما در دوران پهلوی هم همین وضعیت را داشتیم. به گفته علم، وزیر دربار شاه، محمدرضا پهلوی بدون مشروب نمی‌خوابید و اگر از زنی خوشش می‌آمد، حتی اگر متأهل بود، او را احضار می‌کردند. در همین دوران، ما سینه برای امام حسین(ع) می‌زدیم، جشن میلاد می‌گرفتیم، اما ولی جامعه ما یک طاغوت بود.»

وی افزود: «شاه، خود به مادرش می‌گوید: لعنت بر این سلطنت! چون حتی از خرید و فروش جنگنده‌ها هم بی‌خبر بود و کشور حیاط خلوت بیگانگان شده بود. در زمان جنگ جهانی دوم، استالین، روزولت و چرچیل در تهران جلسه گذاشتند، اما شاه ایران را حتی دعوت نکردند. آیا این ذلت نیست؟»

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: «هویدا، نخست‌وزیر وقت، در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۵ به صراحت می‌گوید که نکبتی که این مملکت را گرفته بود این بود که در مقابل تفریحگاه انگلیسی‌ها نوشته بودند: ورود سگ و ایرانی ممنوع.»

وی ادامه داد: «هنر بزرگ امام راحل این بود که ولایت فقیه را جایگزین ولایت شیطان کرد و شیعه را از زیر سلطه طاغوت بیرون آورد. ولی جامعه، فقیه‌ترین، باتقواترین و شجاع‌ترین فرد امت شد و همین موجب عزت شیعه گردید.»

عالی خاطرنشان کرد: «ما در طول تاریخ این عزت را نداشتیم؛ شیعه یا در تقیه بود، یا در فرار، یا در زندان، یا در ذلت. امروز همه مظلومین و مستضعفین عالم چشمشان به ایران است. شیاطین از این قدرت می‌ترسند. سفیر انگلیس در زمان رئیس‌جمهور عراق حسن البکر، وقتی صدای اذان را شنید و مترجم توضیح داد که این صدای نماز مسلمانان است، گفت: تا صبح هم اذان بگویند، برای بریتانیا ضرری ندارد؛ اما از قدرت گرفتن مومنین و قیام آن‌ها، ترس واقعی دارند.»

حجت‌الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی، با اشاره به ماهیت سخت و پرهزینه مسیرهای بزرگ، تأکید کرد که ملت ایران با ایستادگی و وفاداری، در مسیر زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) قرار دارند و این مسیر علی‌رغم سختی‌هایش، دارای افتخاراتی عظیم است.

او با اشاره به سیره پیامبر اکرم (ص) گفت: «همه ما تجربه کرده‌ایم که کار بزرگ، هزینه‌های بزرگی هم دارد. پیامبر اسلام، قبل از بعثت، فردی بود که به امانت و درستی معروف بود؛ تاجری درستکار که مردم او را “امین” می‌نامیدند. اما همین امین، پس از آن‌که خداوند او را به پیامبری برگزید، مورد انواع تهمت‌ها قرار گرفت. گفتند ساحر است، گفتند دیوانه است. اطرافیانش شکنجه شدند، و خود ایشان و خانواده‌شان در محاصره شدید اقتصادی شعب ابی‌طالب قرار گرفتند. مردم بسیاری در دوران رسالت، پیامبر را تنها گذاشتند، حتی پس از جنگ اُحد، برخی با وجود دیدن معجزه‌هایی مانند شق‌القمر و نزول قرآن، شک کردند که آیا این مرد، واقعاً پیامبر خداست؟»

وی با اشاره به آیات سوره آل‌عمران، که از تردید برخی مسلمانان پس از شکست احد سخن می‌گوید، افزود: «همه‌ی این‌ها به ما یاد می‌دهد که سختی و آزمون، لازمه راه حق است. کار بزرگ، سختی‌های بزرگ دارد، ولی افتخار آن نیز بی‌نهایت است. ملت ایران هم همین‌گونه در مسیری قدم گذاشته‌اند که شاید پر زحمت باشد، اما هدف آن زمینه‌سازی ظهور است.»

حجت‌الاسلام عالی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی برای منافع دنیوی شکل نگرفت، تصریح کرد: «ما برای آب و نان انقلاب نکردیم؛ نه برای فتح سرزمین‌ها، نه برای منافع مادی. جوانان ما که شهید شدند، برای اسلام و ظهور امام زمان (عج) جان دادند. حرکت مردم ایران، پشت سر نائب امام زمان است و خدا درود بفرستد بر کسانی که هنوز بر همان عهد پایدار مانده‌اند.»

او با اشاره به فساد برخی افراد و اثرات منفی آن بر روحیه عمومی، تأکید کرد: «چهار فاسد، یا چهار مورد فساد را که می‌بینیم، همه‌مان ناراحت می‌شویم. اما نباید این موارد باعث ناامیدی و بریدن از مسیر شود. بارها این فسادها را به مسئولان گفتیم، به رؤسای جمهور وقت هم گفتیم. اما این‌که ما با دیدن فسادها، راه را رها کنیم، ظلم به ولی خداست.»

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، به پروژه خطرناک «القای شکست جبهه مقاومت» اشاره کرد و گفت: «در ماه‌های اخیر، به‌ویژه پس از شهادت سرداران مقاومت، از جمله شهید سید حسن نصرالله و دیگر رهبران مقاومت از ایران، لبنان و فلسطین، برخی جریان‌های نفوذی و غرب‌زده در داخل شروع به القای این تفکر کردند که جبهه مقاومت شکست خورده است. گفتند ایران ضعیف شده، آمریکا قوی شده. این القاها زمینه‌ساز تحقیر ملی و تسلیم است.»

وی افزود: «این جریان می‌خواست ایران را ضعیف نشان دهد تا آمریکا را قوی‌تر جلوه دهد و مسیر تحمیل مذاکره‌ای نابرابر را باز کند. همین تحلیل غلط باعث شد ترامپ دچار خطای محاسباتی شود و فکر کند ایران آماده تسلیم است. او شرط گذاشت برای مذاکره: ایران باید غنی‌سازی را به صفر برساند، موشک‌هایش را محدود کند، از منطقه بیرون برود.»

حجت‌الاسلام عالی در ادامه با اشاره به مواضع قاطع رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: «رهبر معظم انقلاب این مذاکره را تحمیلی و غیراخلاقی دانستند و ایستادگی کردند. با وجود پالس‌های ضعف از سوی برخی داخلی‌ها، ایشان مقاومت کردند و آمریکا مجبور شد عقب‌نشینی کند. حتی ترامپ نامه خصوصی نوشت. ما محتوای آن نامه را نمی‌دانیم، اما از واکنش رهبر انقلاب می‌شد فهمید که آمریکا عقب نشسته و شرط‌هایش را کاهش داده؛ فقط می‌خواست در یک موضوع مذاکره کند: تضمین عدم ساخت سلاح هسته‌ای. دیگر از بحث موشکی و منطقه‌ای خبری نبود.»

او ادامه داد: «رهبر انقلاب شرط گذاشتند که مذاکره مستقیم نباشد؛ غیرمستقیم باشد و آن هم فقط در کشور واسطه‌ای که ما تعیین می‌کنیم، نه کشوری که آن‌ها می‌خواهند. وقتی آ‌ن‌ها امارات را پیشنهاد دادند، رهبری فرمودند: “نه، عمان”. این یعنی عزت. این یعنی ما در موضع ضعف نیستیم.»

استاد حوزه با مروری تاریخی گفت: «در زمان آقای هاشمی، اولین مذاکره با آمریکا صورت گرفت. قرار بود جاسوس‌ها را آزاد کنیم و آن‌ها هم پول‌های بلوکه‌شده ما را برگردانند و حمایت از منافقین را متوقف کنند. اما آن‌ها زیر همه چیز زدند.»

او افزود: «در دولت آقای خاتمی، نامه محرمانه به بوش پسر فرستاده شد که حاضر بودیم مداخله منطقه‌ای نکنیم، موشک‌ها را محدود کنیم، و غنی‌سازی را به ۳.۶۷ برسانیم. اما پاسخ بوش این بود: “ما با اشرار مذاکره نمی‌کنیم!” ما را تحقیر کردند.»

وی با اشاره به مذاکرات زمان آقای روحانی ادامه داد: «رهبر انقلاب فرمودند که در آن دوره، امتیازاتی سخاوتمندانه داده شد، اما دیدیم که چهار سال کشور را معطل و شرطی کردند و در نهایت دست خالی ماندیم.»

حجت‌الاسلام عالی با انتقاد از کسانی که مقاومت ایران را ضعف جلوه می‌دهند، تأکید کرد: «برخی می‌گویند آمریکا قوی شده. ولی واقعیت برعکس است. ضعیف‌ترین زمان آمریکا همین حالاست. لطفاً جستجو کنید “افول آمریکا” را. به اجماع متفکرین علوم سیاسی غرب، آمریکا تا سال ۲۰۳۰ دیگر ابرقدرت نخواهد بود.»

او با اشاره به شکست‌های اخیر آمریکا در منطقه گفت: «هشت سال، یمن ( ضعیف‌ترین کشور عربی) را نتوانستند شکست دهند. نه فقط آمریکا، بلکه اسرائیل و اروپا و قارون‌های منطقه هم کمک کردند، اما باز شکست خوردند. در جنگ غزه هم با هزاران تُن بمب سنگرشکن نتوانستند مقاومت را بشکنند.»

وی افزود: «در طول تاریخ، هیچ وقت قدرتی که امروز ایران دارد را نداشتیم. در ۲۰۰ سال گذشته، هرجا درگیری شد، بخشی از خاک ایران رفت، اما در دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک‌مان را ندادیم. امروز هم از آن زمان ضعیف‌تر نیستیم.»

او در پایان سخنرانی با دعای خالصانه گفت: «ما در آخرالزمان زندگی می‌کنیم. زورمان گاهی به خودمان و فرزندان‌مان نمی‌رسد. با توسل به اهل بیت (ع)، با اشک و دعا باید این مسیر را ادامه داد. بچه‌های ما در جنگ با ام۱ و برنو می‌جنگیدند؛ یعنی با چوب‌دستی. اما اشک و توسل کار را پیش برد. خدا دست همه ما را بگیرد، مخصوصاً جوانان ما را از آسیب‌های آخرالزمان حفظ کند.»

مشاهده همه

blog image
برنامه شهادت حضرت رقیه(س) با اجرای کودکان در آستان مقدس اشرفیه

  در سالروز شهادت حضرت رقیه(س)، ویژه‌برنامه‌ای کودک‌محور با مشارکت پایگاه نجمه . . .

blog image
حجت‌الاسلام تراشیون: شیطان در کمین پیوندهای مقدس است

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون در جمع عزاداران حسینی در حسینیه اعظم استان مقدس اش . . .

blog image
دلدادگی ۱۷ساله کاروان پیاده خواهر امام (ع) رشت در حریم سلطان

کاروان پیاده عاشورایی ۱۷سال است که در روز تاسوعای حسینی با قدم‌هایی عاشقانه از حر . . .

blog image
مدیرکل اوقاف: جامعه اسلامی در طول تاریخ، ضربه‌های بزرگی از سکوت خواص خورده است رسید

  مدیرکل اوقاف گیلان در شب عاشورا در آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه نقلاب اسلامی ب . . .

blog image
علم‌ها به احترام شهدا قد علم کردند

از همان صبح، حال و هوای شهر عوض شده بود. آستانه‌اشرفیه هر سال به وقت علم‌بندی شور خ . . .

blog image
روایت یک صبح عاشقانه در حریم سلطان

ساعت هنوز به هشت نرسیده بود که عطر نان صبحگاهی، با بوی گلاب درهم آمیخت؛ صبحانه‌ای . . .

header iconsدیدگاه شما

از طریق پیشخوان حساب خود می توانید لیست محصولات خریداری شده را مشاهده کرده و حساب کاربری و رمز عبور خود را ویرایش کنید